In de koffiestreek

16 december 2011 - Santa Rosa de Cabal, Colombia

Beste mensen,

We zijn gisteren aangekomen in de koffiestreek, zitten in een heel mooi huis met werkelijk schitterend uitzicht in het plaatsje Finlandia. De rit hier naar toe was erg mooi, je gaat van laag land Cali naar de bergen van de koffiestreek, een rit van ongeveer 3 uur, we hadden een prive chauffeur met hele mooie auto Jorge, Ruben (onze Colombiaanse vriend en contactpersoon) kent hem. Voordat we hier naar toe gingen zijn we eerst de koffer gaan halen op het vliegveld, ze kennen geen nabrengservice zoals in NL. Eenmaal daar bleek dat ik (JP) met de koffer door de douane nog moest, koffer moest geheel gecontroleerd worden. Altijd blijven glimlachen is het advies in zo´n geval, de douanier vroeg me direct na openen van de koffer "wat is uw beroep" ik antwoordde dat ik in de psychiatrie werk, hoe leg je in godsnaam uit wat praktijkopleider is in het spaans......en ik werk in de psychiatrie dus zat toch redelijk in de buurt, de man dacht dat ik psychiater was en reageerde direct " ah senor doctor" , een buiging van de beste man en koffer ging direct dicht. Dus als je ooit nog eens door een douane moet in Colombia, zeg je dat je psychiater bent, hebben ze respect voor.....

Daarna zijn we naar Palmeira gegaan waar we een bezoek gebracht hebben aan een sociaal centrum waar kansarme kinderen worden opgevangen, daar bezochten we Andrea een meisje dat we financieel steunen. Ze was daar met haar moeder en zus. De ontvangst was groots, heeft diepe indruk op ons gemaakt, onvergetelijk, we werden ontvangen alsof we Beatrix en WA zelf waren. Tussen onze kinderen en de kinderen die daar waren, een schoolklasje, muziekklasje en Andrea was direct leuk contact. We hebben daar gegeten, een rondleiding gehad, gezien wat een fantastisch werk daar gedaan wordt. Sandra haar haar werd gedaan (vlechtjes) door een meisje van 10 jaar! Als een volleerd kapster werd dit gedaan....Victor zocht contact met de kinderen door middel van zijn grote hobby voetbal, een afstandse bal was aanwezig en dan ga je gewoon aan de gang, maakt niet uit of je een andere taal spreekt, de taal van voetbal is overal hetzelfde, kinderen genoten, ook Andrea genoot van dat we er waren, aan het eind werd er een soort van kerkdienstje gehouden waar we bij waren, heeft indruk gemaakt, kinderen die wat lezen uit de bijbel en daar wat bij vertellen, na afloop moesten we nog bij haar langs thuis, dat was ergens in een buitenwijk, waar ze in een soort heel klein huisje, voor onze begrippen een soort garage woonden met hele familie, slaapkamer werd gedeeld met moeder en zus. Wat een armoede, daar gesproken met een oude tante die Dios dankte dat we er waren en hun kerst was met ons bezoek onvergetelijk geworden. Stil waren we er van.

Daarna met onze taxi chauffeur een schitterende rit van 3 uur gemaakt naar Finlandia. In het huis waar we zitten hebben we werkelijk een schitterend uitzicht, helaas is het weer niet al te best. Volgens Ruben en andere Colombianen is er nog nooit zoveel regen gevallen, ook dit heeft tot overstomingen en doden geleid, hier ook vlakbij in de stad Manizales waar Victor geboren is. Gelukkig is het niet de hele dag regen, nu even droog, zijn in het dorpje waar we zitten even naar een internet cafe gegaan. Dus internet zal komende dagen wat moeilijker gaan omdat we niet altijd beschikken over de gelegenheid. Vanmiddag gaan we nog een leuk uitstapje maken, waarschijnlijk koffiepark, een soort Efteling hier.

Groetjes,

JP, Esther, Sandra, Victor

1. Bert:
    16 december 2011
    Hoi JP,

Wat een geweldig verhaal, dat van die psychiater; fantastisch. Dat moet ik even onthouden. Wat zou een arbo adviseur in Colombia zijn?
  2. Anne Jet:
    16 december 2011
    senor doctor y su familia, wat een schitterende reis maken jullie. Hoe ziet Sandra er uit met vlechtjes? Ik ben diep onder de indruk van jullie reisverslag. Maak een copy voor Pap, die het enige malen per dag spelt! Geniet, liefs, Mam
  3. Roel:
    Hallo JP en Victor

Ik zou jullie nog even op de hoogte houden wat het voetbal betreft .
    Vandaag een zware en soms harde beker wedstrijd tegen Saestum gespeeld , maar met 3-2 winst afgesloten , dus op naar de volgende ronde .
    Wij wensen jullie allemaal nog een fijne tijd in
    Colombia toe .

Groeten van heel de E1 van Delta Sports
  4. Willem Jan:
    Hai daar in het zuiden.
    Erg onder de indruk van jullie bericht. Tov dat jullie dit kunnen doen, Verheug me op het volgende bericht. Liefs uit een koud stormachtig wit Zwitserland
    Willem Jan
  5. Arie en Annette:
    17 december 2011
    Beste Esther, JP en kinderen, geweldig dat we op deze manier kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken. Ontroerende verhalen. Ga zo door. En de hartelijke groeten van Pa en Ma, die zo snel als mogelijk is, de uitdraai krijgen.
  6. Matthijs:
    18 december 2011
    Hallo Victor en familie,

Mijn vader en ik zijn vanmiddag naar Ajax-ADO geweest en Ajax heeft makkelijk gewonnen. Het werd 4-0. We hebben nog iets leuks voor je meegenomen uit de fanshop!
    Hebben jullie lekker weer? Wij hebben vandaag voor het eerst wat sneeuw gehad.
    Groetjes van Matthijs (en zijn moeder)
  7. De klasgenootjes van Sandra en Meester André:
    19 december 2011
    Hoi Sandra en familie,

Wij hebben net alles stukjes gelezen die jullie geschreven hebben.
    Wij lezen dat jullie het daar erg leuk hebben.
    Sven vraagt of Sandra nog iets kan vertellen over de klas waar ze geweest is.
    Hani vraagt hoe de plaats heet waar Sandra is geboren, dan kunnen wij die opzoeken in de atlas.
    Laura vertelt dat wij hier over een paar dagen kerstdiner hebben en dat wij het allemaal erg jammer vinden dat je er niet bij bent. Jesper zal er ook niet bij zijn, want hij gaat de kerst in Zweden vieren.
    Shivani vraagt welke leuke dingen jullie nog gaan doen.
    Michael vraagt of jullie nog leuke dieren hebben gezien.
    Ricardo vraagt zich af of als jullie daar op internet zitten, of het er dan net zo uitziet als in Nederland.
    Teuntje vertelt dat je je kerstkaart krijgt als je terug bent!
    Anoek vraagt zich af of er daar ook honden zijn en of dat dan zwerfhonden zijn.
    Shanya hoopt dat Sandra blij is met de vlechtjes in haar haar.
    Steffanie vraagt hoe jullie daar Kerst vieren.
    Myrthe vraagt hoe het eten daar is en of het lekker is.
    Jesper vraagt of jullie ook naar een tropisch regenwoud gaan en of jullie daar dan mooie foto's van willen maken. Natuurlijk ook van andere mooie dingen die jullie tijdens deze reis zien.
    Die willen wij graag zien als Sandra terug is.
    Naomi vraagt of er ook vuurwerk afgestoken wordt.
    Sven vraagt aan Victor of die jongens daar goed kunnen voetballen.
    Jeffrey vraagt hoe lang de vliegreis geduurd heeft.
    Youri en Sven vragen zich af hoe de temperatuur voelde toen jullie het vliegtuig uitkwamen.
    Steffanie vraagt hoe het was om de eerste nacht daar te slapen.
    Hadden jullie last van een jetlag vraagt Michael.
    Meester André vindt het wel heel raar om zo lang een lege plek in de klas te hebben. Ik vind het fijn voor je dat je zo mooie reis maakt, maar ik mis je wel!
    Dat missen doet de hele klas je.
    We wensen jullie vast fijne feestdagen en hopen snel iets van jullie te horen.

Groetjes,
    De klasgenootjes van Sandra en meester André
  8. Dirk & Hannie:
    19 december 2011
    hoi allemaal,

we genieten van jullie verhalen, heel indrukwekkend!Een goede tijd daar en we denken aan jullie. Liefs Dirk, Bart, Nick en Hannie