Cali

2 januari 2012 - Cali, Colombia

Lieve mensen,

Een heel goed nieuwjaar toegewenst allemaal! We lazen dat in NL de warmste oudejaarswisseling in tijden was, maar dit was voor ons de warmste ooit, volgens ons was het om 24 uur nog steeds 25 graden. We hebben het oudjaar gevierd met onze vrienden uit Amersfoort Wouter en Jolanda met hun kinderen, die een appartament in Zuid Cali hebben gehuurd. Heel bijzonder, de kinderen konden tot laat buiten zwemmen in het zwembad dat bij het appartament hoort, en hadden veel plezier met ook de Colombiaanse familie van onze vrienden. Om 12 uur keken we (vanaf de 8e verdieping) uit op het vuurwerk boven de gehele stad, echt prachtig.

Ik (Esther) vond het eerlijk gezegd spannend om ´s nachts terug te reizen met de taxi naar ons hotel, aangezien we niet wisten hoe ze met vuurwerk omgaan in Colombia. Volgens diverse informanten is de verkoop van vuurwerk tegenwoordig verboden, maar het wordt wél verkocht, alleen is het dan dus illegaal vuurwerk, dat kan van alles zijn. En in Pasto werden overal poppen verkocht, kleine en grote, die op oudjaarsavond op straat verbrand worden. Daarmee worden tevens de zorgen van het afgelopen jaar verbrand. We verwachtten dus een hoop geknal en open vuurtjes op straat maar het was eigenlijk erg stil, het viel reuze mee.

Vandaag een rustig dagje, we zijn naar een openluchtzwembad geweest met allerlei reuze glijbanen en een heus golfslagbad, zodat ook de mensen uit Cali een beetje een idee krijgen wat de zee voorstelt. Maar we waren niet de enigen met dat idee. Omdat het zondag was en nieuwjaarsdag kwamen zo´n beetje alle Calinezen (?) op dit zwembad af, het was stikdruk. Bij het golfslagbad kreeg ik een visioen van die Japanners die elk 10 vierkante centimeter ruimte hebben om te staan, in het kader van gezamenlijk vermaak. En dat valt niet mee als de golven hoog zijn.

Morgen laatste dag hier, wellicht lukt het nog om ons ´pleegkind´Andrea nog even te zien.
We hebben een topreis gehad met veel mooie uitstapjes en waardevolle informatie en ontmoetingen rond het verleden van onze kinderen. Zijn het eten in de restaurantjes hier wel zat (rijst, pizza, hamburgers of kip) en de Colombiaanse darmstoornissen, en de muggen! Maar het was een onvergetelijke reis.

Dank voor al jullie reacties en tot gauw!

Esther

1. Willem Jan:
    Hallo daar
    We wensen jullie een goede terugreis en hopen dat jullie weer snel kunnen wennen aan het westerse leven in NL.
    Groetjes
    Willem Jan
  2. David Renkema:
    2 januari 2012
    Vrede en alle goeds in het nieuwe jaar. Hopelijk kunnen jullie hier weer aarden!
    David
  3. Ina Karssen:
    2 januari 2012
    Goede terugreis en tot in Houten.

hartelijke groet, Ina
  4. Anton Alkema:
    2 januari 2012
    Dank voor jullie prachtig verslag van de onvergetelijke reis. Ik wens jullie een gezond en gezegend jaar toe, een voorspoedige terugreis en een fijne thuiskomst.
    Anton Alkema
  5. Anne Jet:
    2 januari 2012
    wat een bijzondere viering hebben jullie gehad deze dagen. Dat vergeet je je hele leven niet!
    En nu alles inpakken voor de reis naar het goede Houten. Wat zal iedereen blij zijn als jullie daar behouden aankomen. Sterkte voor de lange reis, helpt een slaappil om de nacht door te komen? Tot eind van de week, liefs, Mam
  6. conchita:
    2 januari 2012
    Wij wensen jullie de beste wensen en een goede terug reis naar Nederland.
    En san ik verheug mij op je verhalen over de mooie reis.
    Groetjes Gino,Conchita,en de vier voeter Loe waf waf waf
  7. Gea:
    2 januari 2012
    Allemaal een gelukkig en gezond 2012! Ik vond het erg leuk en interessant om jullie reisverslagen te lezen. Ik hoop dat het jullie heeft gebracht wat jullie hadden gehoopt. Goede reis terug!
  8. Alex en Joke:
    3 januari 2012
    Bedankt voor jullie prachtige verslagen. Goede reis terug naar Schiphol. En in Holland weer lekker aan de boerenkool met worst?
    Hartelijke groeten,
    Alex & Joke
  9. Ina Kohlenberg:
    4 januari 2012
    De vorige mail werd niet verzonden. Ik probeer het nog een keer.
    Goede reis terug Esther, Jan Pieter, Sandra en Victor en fijn dat ik mee mocht reizen met jullie.
  10. Floris:
    9 januari 2012
    Hoi, ik denk dat jullie alweer terug zijn in Nederland? Moet ik opmaken uit de weinige poppen die de Colombianen hebben verbrand met de jaarwisseling, dat ze een zorgeloos 2011 hebben gehad??? :-) Groetjes Floris